2008-01-12
 14:00:36

Hy och hår

Martin sitter vid våran andra dator och laddar ner bilder till sin hemsida. Så nu kan jag ta lite tid och blogga.

Tänkte ta med lite tips :)

Tips för att få långt och fint hår.
- Duscha inte så ofta, i början kan det vara svårt att minska ner för håret blir fett, men om det ser flottigt ut så kan man faktiskt ta mjöl. Annars finns det torrschampo. Efter ett tag vänjer sig håret.
- Har man slitna hårtoppar så kan man andvända silikondroppar.
- Det finns tabletter som heter hårkontroll som får håret att bli finare och växa snabbare. Dessutom så blir hyn finare och naglarna växer snabbare.
- När du han duschat så borsta inte håret, det sliter jätte mycket. Andvänd om du måste istället en kam.
- Gnugga inte håret med handduken. Krama istället håret med handduken
- Sätt gärna upp håret i en knut eller liknande, då slits inte hårtopparna.
- Andvänd betydligt mer balsam än schampo. Andvänd inte balsam i hårbotten.
- Andvänd inte inpackning för ofta. 2 ggr i veckan räcker.
- Om du måste andvända hårfön eller platttång så andvänd en produkt som skyddar emot värme.
- Klipp inte håret för ofta. Håret växer 1 cm per månad. Går du till en frisör vanan månad så klipper dom bort ca 3-4 cm. Alltså får du inte längre hår.
- Ät b och e vitaminer. Det är bra för att få ett friskt hår.
- Har du slitna hårtoppar så måste du inte gå till frisör. Du kan sätta dig i bra ljus med en sax och klippa bort som själv, helst en cm över det slitna. Det finns inga produkter som reparerar slitna hårtoppar.
- Vissa personer kan inte få långt hår ändå fast man försöker med allt man kan.
- Avsluta duschen med kallt vatten i håret.

Tips för att få vacker hy
- Tvätta alltid huden på kvällen. Det handlar inte bara om att få bort smink. På dagen utsätts huden också för smuts och damm.
- Tvätta självklart ansiktet på morgonen också. jag brukar ibland andvända en ansiktskräm som man ska ha på i ter minuter så vaknar hyn upp. Man känner sig mycket fräschare
- Tvätta inte ansiktet för ofta, då torkar huden ut sig.
- Andvänd en mild oparfymerad tvål. Börja med att öppna porerna med varmt vatten Och sedan blanda tvålen med vatten och gnugga in. Avsluta med kallt vatten så porerna stänger sig.
- Andvänd ansiktsvatten om du vill få bort fett från hyn och vill fräscha upp hyn. Använd alkoholfritt ansiktsvatten.
- Andvänd helst nattkräm, speciellt om du har torr hy.
- Testa om ditt ansikte är uttorkat såhär: Lägg tjockt lager fuktighetslotion på ansikte. Kolla sen efter 5-10 min hur mycket som sitter kvar. Om allt är borta så är det för att din hy är så torr så den suger in fukten. Alltså är hyn extremt törstig.
- Om du har mycket porer och vill klämma dom så stå inte otvättat med smutsiga fingrar och kläm.  Koka upp vatten, häll det i en skål, luta dig över skålen med handduk över huvudet. Porerna öppnar sig då. Ta helst fram ett sugrör och sätt det i munenn och utanför handduken. Annars blir det svårt att andas. Sedan kan du gå och klämma porerna. Men andvänd helst papper att klämma med. Annars blir det fula ärr osv.
- Har du mycket porer och finnar så kan du faktiskt skylla på dina gener i familjen.

Jag brukar inte följa dessa tips så himla bra men jag försker. Jag är i mina bästa tonårstider så jag har inte slätast hy. Men det hjälper väldigt mycket med tipsen jag gav. Jag har slitna hårtoppar och jag brukar klippa av dom. Det hjälper. Jag klipper nästan aldrig håret. Dom gångerna jag klipper håret så ber jag frisören att klippa av topparna. Och det funkar bra. Lycka till!


Elin

svar:varsågood:D



PUBLICERAT: 2008-01-12, 14:17:52 | URL: http://elinelinelin.blogg.se
laijna

Så bra ! :D kan vara bra att veta hur man ska ta hand om håret och huden :D



PUBLICERAT: 2008-01-12, 14:19:11 | URL: http://laijnloo.blogg.se
Annsingen

Ha en underbar helg:))



PUBLICERAT: 2008-01-12, 14:23:46 | URL: http://lillanslilla.blogg.se
REBECKA

SVAR: Själv så tycker jag nog att 2:an bär upp den bäst,
men jag vet inte, de ser ju nästan likadana ut. :P



PUBLICERAT: 2008-01-12, 14:31:39 | URL: http://eenglund.blogg.se
S

Tack för kommentaren, grabben är sjukt pinsam, men han förstår det inte ;) Btw, bra inlägg, snor ev några av tipsen ;)



PUBLICERAT: 2008-01-12, 14:53:41 | URL: http://tankarmedmera.blogg.se
jennifer

Jätte bra tips för håret :)



PUBLICERAT: 2008-01-12, 15:01:59 | URL: http://jenniferholmgren.blogg.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: